Tema 4.

Legislaţia privind comercializarea, traficul şi consumul de substanţe toxice generatoare de adicţie




Termeni-cheie: lege, sancţiune, drepturile omului.


În Republica Moldova, potrivit celor mai modeste aprecieri ale experţilor, mai bine de 30 de mii de cetăţeni consumă droguri, precursori, etnobotanice şi analogii ale acestora. Conform datelor furnizate de medici, anual, decedează 120-140 de narcomani, majoritatea fiind mai tineri de 30 de ani.

De regulă, se consumă substanţe interzise de origine vegetală, fabricate din plante crescute pe teritoriul ţării. În afară de marijuana şi opiu, sunt răspândite şi amfetaminele.

Specialiştii mai constată şi creşterea circulaţiei substanţelor narcotice gen ”Spice”, în legislaţie ele fiind menționate pentru prima dată în anul 2016.

Aceste droguri constituie o masă vegetală, tratată cu o compoziţie chimică, al cărei consum provoacă schimbări psihoactive.

Pentru consumul şi păstrarea drogurilor legislaţia moldovenească prevede răspundere administrativă

ori penală. Astfel, pentru comercializarea, circulaţia, controlul şi prevenirea consumului abuziv de substanţe nocive sunt reglementate prin mai multe acte normative, pe care te invităm să le analizezi în cadrul temei date.

SARCINA 1.

A. Mai jos găsești 5 acte legislative și normative, care reglementează comercializarea, circulaţia, controlul şi prevenirea consumului abuziv de substanţe nocive pe teritoriul Republicii Moldova. Selectează un document, lecturarea căruia îți trezește curiozitatea mai mare și studiază-l.

B. Sintetizează prevederile de bază ale acestuia într-un rezumat.

C. Completează rezumatul tău cu detaliile pe care le găsești la această temă în Suportul de curs (Tema 4, Modulul 6).

D. Imaginează-ți că ești unul din autorii acestui act normativ, a cărui misiune este să transmită preadolescenților din Republica Moldova, într-un limbaj clar și simplificat, mesajul și prevederile reglementate legal de către acest document. Modalitatea pe care ai decis să o alegi pentru a transmite acest mesaj este printr-un flyer informativ. Utilizează sinteza documentului analizat pe care ai redactată în punctele precedente și creează un FLYER INFORMATIV cu ajutorul instrumentului digital PRINTING PRESS.

Instrucțiunile tehnice de creare a flyer-ului pot fi găsite în tutorialul din secțiunea LABORATORUL DIGITAL.

I. Prezintă colegilor flyer-ul creat și oferă mai multe detalii despre informațiile stipulate în acest document.

J. Analizează cel puțin 2 flyer-e informative create de către colegii/colegele tăi/tale pentru alte documente legislative și normative.

SARCINA 2.

A. Analizează cum sunt amplasate unitățile comerciale în apropierea școlii tale sau altei instituții educaționale din localitatea ta. Examinează atent ce produse realizează aceste unități comerciale. Stabilește dacă se respectă legea.

B. Prin intermediul platformei Oscrisoare, redactează o scrisoare pe numele autorităților locale (primar, polițist de sector, consilier local), în care să relatezi situația pe care ai identificat-o și în cazul încălcărilor, descrie care anume prevederi legale au fost încălcate.

Model de scrisoare adresată autorității publice locale.

C. Expediază scrisoarea dată colegului/colegii tău/tale, care va trebui să-ți ofere un răspuns la această scrisoare din partea autorităților publice locale, explicând care sancțiuni vor fi administrate pentru încălcările identificate.

Urmărește pașii prezentați în Tutorialul ”Platforma Oscrisoare.ro” din secțiunea Laboratorul digital de mai jos.

LABORATORUL DIGITAL

CREAREA UNEI BROȘURI PE PLATFORMA PRINTING PRESS.pdf